Studovala jsem na Univerzitě Hradec Králové obor sociální práce a sociální pedagogika. Svoje psychoterapeutické vzdělání a odbornost jsem získala absolvováním certifikovaných psychoterapeutických výcviků – psychoterapeutický výcvik SUR (5 let) a výcvik v logoterapii a existenciální analýze (5 let), dále odbornými kurzy zaměřenými na provázení v akutní krizi (krizová intervence a telefonická krizová intervence), výcvikem zaměřeným na práci s traumatem, kursem rodinného poradenství pro drogově závislé atd., studovala jsem také 2 roky na psychoterapeutické fakultě. Jsem členem České asociace pro psychoterapii (ČAP). Nově se intenzivně zabývám pohybovou a taneční terapií.
Praxi a zkušenosti jsem nasbírala především působením v pomáhajících profesích v sociální oblasti. Pracovala jsem jako sociální pracovník, pedagog či jako psychoterapeut s drogově závislými a jejich rodinami, s oběťmi domácího násilí a trestných činů, s rodinami a dětmi, které se ocitli v nouzi, s pěstounskými dětmi a rodinami, s duševně nemocnými, dlouhodobě jsem také pracovala na lince důvěry.
Díky praxi v této oblasti (30 let v neziskovém sektoru, 25 let psychoterapeutické praxe), ale i díky soustavné práci sama na sobě, jsem zastáncem eklektického přístupu. To znamená, že se nesvazuji žádným úzce vymezeným způsobem práce, ale vybírám si z jednotlivých směrů a psychoterapeutických škol to, co v dané chvíli klientovi „sedí“, kombinuji a integruji různé techniky „ušité na míru“ dané osobnosti, aktuální situaci a problematice.
Zdroje, ze kterých vycházím v psychoterapii:
Dynamicky orientovaná psychoterapie vede k porozumění příčinám potíží, společně pátráme po motivech a souvislostech aktuálních problémů, které jsou méně uvědomované nebo na zcela nevědomé úrovni. Jejich uvědomění a pochopení tak může vést k odbourávání toho, co už nám v našem životě neprospívá a k hledání životního směru podle vlastního, vědomého scénáře.
Logoterapie a existenciální analýza se zaměřuje na opomíjenou lidskou potřebu „touhy po smyslu“ našeho jednání, touhy po smyslu našeho života“ – odtud pramení název logoterapie (řecké logos – smysl). V určitých okamžicích našeho života si můžeme klást tyto otázky: „Proč se to stalo právě mně? Jaký smysl má pro mě tato situace? Co mi dává život touto překážkou najevo, co mám ve svém životě změnit? Jaký smysl chci dát dále svému životu ?“ atd. To jsou otázky, která nás mohou napadat v situacích životních krizí, ztrát, tělesných i duševních obtíží a hledání odpovědí pak může vést k vyšší kvalitě života.
Psychosomatický přístup poukazuje na zdraví člověka jako na celek, kdy tělo (soma) působí a ovlivňuje duši (psyché) a naopak. Všímáme si pak společně, jak zdravotní a tělesné obtíže ovlivňují naši psychiku a naopak, jak se neřešené problémy, stresy, projevují na našem tělesném zdraví. Tento celostní přístup hledá příčiny obtíží v celku.
Terapeutická práce s tělem, pohybová, taneční terapie, při které necháme tělo „promlouvat“, navazovat s ním vztah a vyjadřovat potlačené emoce způsobující psychické i tělesné obtíže. Techniky práce s tělem jsou důležitou součástí vyrovnávání se s traumatem.
Relaxace a imaginace jsou techniky, které vedou k uvolnění, k hledání odpovědí na naše problémy ne v racionálním zhodnocení, ale v obrazech naší duše, pro své účinky jsou vhodným doplňkem při řešení psychických i somatických obtíží.
Práce se sny, při které je snění vnímáno jako bohatý zdroj nápověd, vzkazů, obrazů, odpovědí na aktuální otázky z našeho podvědomí, z hlubin naší duše.
Práce s traumatem, se zážitkem (zneužívání, nehoda, násilí, šikana atd.- aktuálním nebo z minulosti), který otřese základními jistotami, pocity bezpečí, víry v sebe, změní fungování mozku, což ovlivní jednání a reagování na situace v životě, ohrozí duševní stabilitu.
Práce s psychospirituální krizí, která je náročným obdobím v životě člověka, kdy psychika a často i tělo prochází dramatickým procesem. Projevuje se neobvyklými zážitky, pocity změn vědomí, vnímání sebe sama. pocity „zbláznění se“(často je pak zaměňována s psychózou) atd. Spouštěčem těchto stavů mohou být extrémní zážitky (ohrožení života), silné emoční prožitky (trauma, úmrtí v rodině), nemoc, intenzivní duchovní praxe (meditace) atd. Správné pochopení těchto stavů a citlivé provázení v nich v sobě obsahuje léčivý potenciál k růstu.
Zdroje práce s tělem (masáže): masérské kursy
Dlouhodobě a průběžně se věnuji studiu různých způsobů práce s tělem, s energií, psychosomatiky, sbírání a používání bylin, tinktur apod.